Modern retorik i arbetslivet

Vad kan retoriken göra för dig?

“A wise man speaks because he has something to say, a fool speaks because he has to say something.” – Platon
Har du blivit missuppfattad någon gång den här veckan? Önskar du att alla förstod din intention och att kommunikationen var tydlig och effektiv trots alla metaforer som kryddar våra meningar och bidrar till språkets betydelse?

Mänsklig interaktion och tänkande påverkas av retorik. Att kommunicera med människor är något både du, jag och andra medarbetare sysslar med dagligen. Du kan brodera din tanke både skriftligt och muntligt med retoriska medel och verktyg för att nå ända fram med det du menar.

Men allt ansvar ligger inte på sändaren utan mottagaren av ditt budskap behöver, enligt Paul Ricouer, ha en föreställningsförmåga som klarar metaforiskt tänkande och skapar ny mening av budskapet. Vi kan tolka bokstavligt eller bildligt.

Metaforer påverkar både dina tankar och ditt handlande därför får metaforer stor betydelse på din arbetsplats. Vilka metaforer använder ni på ert företag? Är de positiva eller negativa och hur sprider ni dem vidare? Ser ni kunder och konkurrenter som motståndare? Använder ni ord som samarbete? Metaforen är en av de s.k. troperna som används inom retoriken.

Inom retoriken så används uttrycket Kairos, det är grekiska och betyder ungefär ”lämpligt eller passande ögonblick”. Det handlar om vad som i dagligt tal ofta benämns som ”timing”. Alltså, när är det lämpligt att säga något? Och när är det lämpligt att inte säga något?
Retoriska principer används i alla typer av mänsklig kommunikation från offentliga tal till reklam och personliga bloggar på internet.
Retoriken har genom århundradena sedan Aristoteles först definierade principerna fått utstå mycket kritik för att vara en manipulativ disciplin som används för att på ett otillbörligt sätt påverka människor. En av de mest kända kritikerna var Peter Ramus (1515- 1572) som själv var professor i retorik. Han var kritisk mot bl a Aristoteles som han menade var ansvarig för att blanda ihop retorik och dialektik. Han var också kritisk till romaren Quintilianus berömda fras på latin Vir Bonus Beni Dicendi (Den goda mannen som talar väl) som han menade bortsåg från det faktum att en god talare faktiskt kan vara en ond man.
Modern retorik har en given plats i dagens kommunikationsintensiva samhälle. Det gäller att kunna sålla bland budskapen så även mottagare av budskap har stor nytta av retoriska kunskaper. Att lyssna på en politiker eller reklammänniska och samtidigt ha förmågan att besvara frågan ”Vad säger de, egentligen?” är en kunskap som ALLA behöver.

Lämna en kommentar